Wednesday 7 June 2006

網誌

決定用哪種語言寫網誌不無掙扎
中文當然比較得心應手
有些朋友卻只懂看英語
怎麼辦?

工作上天天都寫洋涇濱英語
要磨練英文也該是自家作業
獻醜不如藏拙嘛
但原來寫中文一樣困難
枉我每天搖著筆杆批評人家文字這樣那樣
似乎從今天起得手下留情
但這樣一來,又怕落得不專業

還是用母語吧
神志不清或想班門弄斧時才寫英語

想「開壇」已經很久了
也有一些朋友早已在寫網誌
到現在才湊熱鬧
主要是覺得把自己的生活或主觀想法放在虛擬世界上
好像袒胸露臂於人前
但讓我衝破心理關口的
是源於自己回應別人網誌的經驗

我一個滿有思想、很有自己一套想法的朋友大半年前搞了個部落格
偶而也會上去留言回應
可是後來逐漸發現自己成了「毒藥」
好端端的一個討端每到我留言後就如斷線風箏飄到西天去
才知道原來我也很有自己的一套想法
跟那邊的網友有那麼一點點的不同
我說「一點點」
是因為大家都很友善
我不曾受到筆伐
他們只是選擇避席罷了

寫屬於自己的網誌
除了想找個抒發感受的空間外
也順便動動腦筋,寫寫字
工作忙,跟朋友聯繫的機會少
有些更已幾年沒見
也就闡個小天地跟大家分享一下我的生活

我不喜歡「部落格」這個名字
音似但義差
才不要搞什麼部落
聽起來那麼封閉、荒僻
我欣賞另類,亦喜歡主流
少搞個人崇拜
再說,我話那麼多
一個空格怎放得下我的厥詞?
還是網誌適合我一點
看來比較正統、規範
當然這葫蘆裡面賣什麼藥
看官定論好了

這網誌未必天天更新
但我會盡量定期現身
而且保證所有出品都是大長篇

7 comments:

  1. Good to stay in touch with you on web. Virtual life but genuine friendship, right?

    Good sharing. I don't mind how wordy you are as long as it is hearty enough to reveal your real self.

    Keep it up!;-)

    ReplyDelete
  2. How's life coming? It's not a bad idea to share your thoughts, your chums are concerned anyway!

    English or Chinese? Not a problem for you, right? You're well known "bilingual all-star"! :P

    ReplyDelete
  3. 我就是那個有思想的朋友嗎?
    都好, 無錢無身材
    幸好還有思想, 呵呵呵...

    ReplyDelete
  4. Sorry to hear that you need to spend so much time on your job.

    Working as a teacher is also of no fun. Just like a machine that can do noting but make the standard cake. However, our society require us to spend less money to buy the "stuff"(medicine) and the "tools"(our health) cannot be renew. We need to make the cake. Just like ar Mou (阿戊). Need to make what hasn't been made before.

    Anyway, thank you very much for your help last time !! I finally made the "56-layers big cake(report)" successfully.

    Please take care about your health as I found that it is impossible to work for 7 days !! You will find that the engine will outbrust smoke or even break down after a period.....

    ReplyDelete
  5. Thanks for your kind words and encouragement, Keiko.

    Eugene, do you recognise the place in the picture I use for my profile? That's the place I want to go, and live. Glad to hear from you again, too :

    ReplyDelete
  6. eggsplash,你沒身材但有錢,至少多過我喇。有意思是很重要的,人為什麼生存?於我而言:愛、思想
    我得不到您的愛,卻能分享你的思想,跌左個橙,但保得住粒荔枝(雖然燥左d),都算唔錯啦

    ReplyDelete
  7. Kenny, I am still fat and able to sleep quite well (only wake up once or twice every night) so don't worry about me.

    I wantED to be a teacher when I was in secondary as I was lucky to meet a few good teachers from primary to secondary. They are my mentors in some ways. But the great and ever-changing educational reforms here are just a big turn-off to me for being Mr. Chip or Jean Brodie :P

    A friend of mine once said my work is making contribution to the human civilization. I am just nobody. But I think to produce a good reference book for students and readers might also be a good work in education. Sadly, my ideal often contradicts to the senior management's policies. When you are crying for more time on editing they would keep cutting the production time and costs and propose an early publication date and do more non-salable items for promotion. Solution? Do what they want before I win Mark Six :) That's why from time to time I question myself if I should stay.

    Anyway I hope you can get the "good news" soon.

    ReplyDelete